София 24 °C София 24°C - ясно небе Велико Търново 23 °C Велико Търново 23°C - ясно небе Пловдив 24 °C Пловдив 24°C - ясно небе Варна 22 °C Варна 22°C - предимно ясно Бургас 21 °C Бургас 21°C - предимно ясно

Проф. Даниел Вълчев: Правото на образование е нарушено

Според бившия министър има голям проблем с функционалната неграмотност

2 годиниОбразование 1 Николай Трифонов

„Учениците масово не ходят на училище. Въпросът е дали няма да изпаднат ученици, дори да се води, че ходят на училище? Дали това, което правим вече втора година е правилно?" Това опасение изрази проф. Даниел Вълчев, декан на Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“ и бивш министър на образованието (2005-2009 г.), в интервю за БГНЕС.

Според него правото на образование е нарушено.

"Правото на образование е нарушено. Важи и за по-големите, защото университети не работят. Ако сега ги върнем присъствено, нещата ще изглеждат така, който има зелен сертификат ще учи присъствено, а тези, които нямат ще са вкъщи пред компютрите. Не ми изглежда равно, напротив това е нарушение на правата. Имам различно мнение по отношение на това, което се практикува по отношение на образователната система“, заяви Вълчев.

По негово мнение в една държава, независимо от епидемиологичната обстановка, последни се спират градския транспорт и училищата. Той наблегна и на функционалната неграмотност, която има дори при децата, които ходят редовно на училище.

"Децата, които не посещават училище са едната страна на проблема, а от друга са тези, които ходят редовно и правят необходимото да завършат, но имат една функционална неграмотност. Това е проблем и на университетите. Ние имаме завършили висше образование лица, които нямат възможност да се реализират професионално и всъщност са безработни с малко по-висока диплома. Министерството направи една сериозна програма в тази област, но ми е трудна да ви кажа какви са резултатите“, коментира бившият министър.

Професорът е на мнение, че трябва да се работи върху привличането на млади учители и тяхното развитие.

„През годините и не само последните 20-30, а още в ученическите ми години, учителската професия не беше от най-престижните. Учителите ми не живееха много добре. Това важи и за времето на социализма. Правят се някакви усилия, но учителската професия не е от най-желаните, особено в малките населени места“.

Според декана на СУ „Св. Климент Охридски“ това е професия, която се развива и за нея се учиш цял живот, защото всяко едно поколение има различни виждания и технологична подготовка.